Відкриття конкурсу PITCH UA 2: на який соціально вагомий контент чекає Україна
16 грудня у Києві відбулося відкриття другого конкурсу соціально вагомого контенту про єдину та різноманітну Україну PITCH UA. Захід зібрав 140 потенційних учасників, до числа яких можна долучитися до 5 лютого включно.

Конкурс PITCH UA 2 виконується за підтримки Проєкту «Зміцнення громадської довіри» (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), організатор – українська медіаконсалтингова компанія Media Resources Management (MRM). За результатами конкурсу буде визначено декілька переможців, які зможуть отримати часткове або повне фінансування бюджету проєкту (в залежності від його масштабності, складності та стадії виробництва, детальніше – у Правилах PITCH UA 2), а також експертний супровід на всіх етапах його розробки та виробництва. Цього року підтримку можна отримати як на виробництво всього проєкту, так і на девелопмент та пілотний епізод. Варто також зазначити, що проєкти не обмежені датою релізу.

Нагадаємо, що конкурс проходить вже вдруге. Перший сезон зібрав 210 заявок, серед числа яких протягом декількох етапів конкурсу експертне журі обрало сімох переможців. Проєкти отримали фінансування, а також професійні консультації міжнародних експертів – зокрема, чотириденний докторинг майбутнього контенту.
Більш детально про умови участі в PITCH UA 2 розповіла експертка з розвитку медаіпроєктів UCBI II Віра Костенко-Кузнєцова. Отже, за її словами, у конкурсі можуть взяти участь проєкти ігрових і документальних фільмів, серіалів, а також різного роду передач, орієнтованих на широку аудиторію та вироблених для різних дистрибуційних платформ – від телебачення та кіноекранів до веб-каналів і стрімінгових сервісів. Проєкти повинні мати чіткий меседж і план дистрибуції. Перевага віддаватиметься контенту, що матиме співфінансування від телеканалу або, наприклад, грант від Українського культурного фонду. Також важливою є робота з експертами з громадського сектору.

Представник USAID/OTI в Україні Бенджамін Лонг (Benjamin Long) у своєму виступі сконцентрувався на головній меті проєкту. Він підкреслив, що PITCH UA 2 проводиться задля того, аби в Україні з'являлося більше якісного й різноманітного контенту, який розповідає про позитивні зміни, що відбуваються в державі, спонукає людей брати активну участь в житті країни та об'єднує суспільство.

Цього року партнером заходу також виступило Міністерство культури, молоді та спорту України. Заступник міністра Анатолій Максимчук також наголосив на важливості створення в Україні контенту, який би не лише окреслював проблеми, що існують в країні, але й був зосереджений на пошуку їхнього конструктивного вирішення.

Учасникам PITCH UA 2 пропонуються три основні теми:

  • «Гуманізація конфлікту». В цій категорії, за словами організаторів, в першу чергу чекають на історії переселенців і людей, пов'язаних ікз конфліктом. Головною метою є пояснення й «олюднення» цих історій для інших мешканців України.
  • «Комунікація з окупованими територіями». Це – контент для зони ООС, спрямований на вибудовування зв'язку з людьми, що потрапили під дію пропаганди країни-агресора.
  • «Активація молоді». Проєкти, що підпадають під цю тему, мають роз'яснювати молоді певні процеси, що відбуваються в державі. А також – створювати для молодих людей відчуття, що в Україні є місце для них: що саме тут вони можуть реалізуватися та створювати наше спільне майбутнє.
До участі в заході організатори запросили сімох експертів, які поділилися з потенційними учасниками власним досвідом створення соціально вагомого контенту та допомогли окреслити можливі вектори майбутніх проєктів.
Першою виступала американська продюсерка і режисерка Шруті Гангулі (Shruti Ganguly), що спеціалізується на створенні соціально значимого контенту. Продакшн спікерки, Honto 88, відповідав за створення інтернет-серіалу для Vogue «73 питання» (73 Questions), а також проєкту «Мій вирок» (My Sentence) про американську тюремну реформу. Шруті сформулювала сім правил, які допомагають робити соціальний контент більш якісним і ефективним. А саме: необхідність віднаходження позитивних моментів навіть у дуже складних і сумних темах; персоналізацію історій; акцент на контексті та зв'язку героя з навколишнім світом; важливість естетики кадру; врахування думки героя щодо його репрезентації на екрані; використання всіх доступних ресурсів і фондів; авторський підхід до справи.

Далі відбувся виступ керівниці програм Центру сталого і демократичного розвитку (проєкт SCORE) Оксани Лемішки, яка представила соціологічну доповідь щодо загальної картини проблем соціального сектору. Спікерка зазначила, що в Україні найбільш стигматизованою територіальною групою, з якою більшість респондентів відмовляється вести діалог, є мешканці окупованих територій. І це є серйозною проблемою, з якою необхідно працювати в тому числі й за допомогою медіаінструментів. Презентація Оксани – тут.

Тему продовжила координаторка Офісу з розробки гуманітарної політики України, радниця Міністра культури, молоді та спорту з питань гуманітарної та інформаційної політики на тимчасово окупованих територіях, а також співзасновниця благодійної організації «Схід-SOS» Олександра Дворецька. Вона сконцентрувалася на особливостях розповідей про військовий конфлікт і окуповані території. Вона акцентувала, що нам варто, в першу чергу, говорити не про гуманізацію конфлікту, а радше – про протидію дегуманізації в зоні конфлікту. Олександра підкреслила, що аудиторією таких проєктів мають бути українці по всій країні, але особливо – люди, далекі від війни. Серед потенційних партнерів для створення контенту на такі теми спікерка назвала громадські організації «Схід-SOS», «Донбас СОС», ZMINA, а також державні відомства. Презентація Олександри – тут.
Фіналізуючи теми гуманізації конфлікту та комунікації з окупованими територіями, голова правління громадської організації «Донецький інститут інформації» Олексій Мацука зазначив, що аудиторія потребує, в першу чергу, зрозумілих щирих героїв і достовірної інформації. Він порадив виробникам контенту спиратися на факти та історичні реалії, уникати «води», дотримуватися причинно-наслідкових зв'язків, а також показувати історії трансформацій – персональних і колективних. А тим, хто зацікавлений у контенті з журналістським ухилом, спікер порадив звернутися до видання ОБСЄ «Журналістика в умовах конфлікту: передовий досвід та рекомендації». Презентація Олексія – тут.

Тему «Активація молоді» представив співзасновник освітньої ініціативи «Будуємо Україну Разом» Юрко Дідула. Її актуальність він аргументував статистикою, згідно якої сьогодні близько 50% молоді висловлюють бажання виїхати з України назавжди. Й саме тому зараз украй необхідні проєкти, що показують позитивні українські зміни й можливості росту – як всієї держави, так і кожного окремого її громадянина. Презентація Юрка – тут.
Практичні рекомендації щодо створення актуального суспільно вагомого контенту на різні теми учасникам заходу дали міжнародні експерти. Французький креативний продюсер студії Black Sheep Films Метью ван де Вельде (Mathieu Van de Velde) виступив із доповіддю «How to: Pitching!», в якій, зокрема, поділився деякими простими прийомами, що допоможуть утримати увагу слухача і змусити його максимально проникнутися історією. «По-перше, інформація, яку ви подаєте, повинна бути каталогізована, підсумована і правильно візуально структурована», – підкреслює Метью. Також для вдалої презентації проєкту дуже важливо працювати з невербальної комунікацією – мовою тіла, жестами, – й слідкувати за власними словами-паразитами. Ще експерт радить стежити за реакцією аудиторії, не лишати поза увагою контекст та використовувати метод контрасту у поданні інформації.

Завершив захід майстер-клас американського контент-стратега, продюсера і сценариста Адама Сігела (Adam Sigel). Спікер зазначив, що люди сьогодні дуже зацікавлені в змістовних історіях з реального життя. Але популярність розважальних проєктів накладає свій відбиток на спосіб побудови історій. Отже – як саме використовувати прийоми інтертейнменту у виробництві суспільно вагомого контенту? За словами Сігела, для цього необхідно умовно виконати три кроки: перед початком запуску позначити місце дії та зацікавити аудиторію, закинувши пару «гачків», далі – виділити основні моменти, а потім залишити простір для наступного сезону або інших форм розвитку історії. Також на думку спікера завжди необхідно пам'ятати, що все ж гумор залишається найбільш популярним контентом, тому за можливості у проєкт завжди варто привносити певну гумористичну складову.

Захід-відкриття PITCH UA 2 дав офіційний старт прийому заявок на участь у першому етапі конкурсу. Взяти участь можуть продюсери — громадяни України, зареєстровані як ФОП, а також продакшн-компанії, зареєстровані в Україні. Подати заявку можна тут – до 24:00 5 лютого 2020 року.